Potrzeby prawników – diagnoza LegalTech

Przyszłość branży prawniczej na świecie
Marzec 9, 2018
Przyszłość branży prawniczej na świecie
Marzec 9, 2018

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adicing elit ut ullam. leo, eget euismod orci. Cum sociis natoque penati bus et magnis dis.Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auctor, nisite elit consequat ipsum, nec sagittis sem nibh id elit. Duis sed odio sit amet nibh vulputate cursus a sit amet mauris et. Morbi accumsan ipsum velit. Nam nec tellus a odio tincidunt auctor a ornare odio. Sed non mauris vitae erat consequat auctor eu in elit.

Diagnoza potrzeb prawników w zakresie wykorzystywania narzędzi informatycznych w usługach prawniczych – zrealizowana w 3 Q 2018 r. pokazała, że w Polsce można mówić o dwóch biegunach informatyzacji obsługi prawnej: stosunkowo niewielka grupa kancelarii wykorzystuje zaawansowane narzędzia informatyczne, a zdecydowana większość wciąż pracuje analogowo, korzystając jedynie z edytorów tekstu, elektronicznych baz informacji oraz podstawowych narzędzi do komunikacji elektronicznej.

Podsumowując, najbardziej uciążliwe dla prawników są zadania pośrednio związane z właściwą obsługą prawną. Sami badani nazywają te zadania administracyjno-biurowymi, wskazując najczęściej na uciążliwość rejestracji czasu pracy, rozliczania zleceń, pozyskiwania klienta, ustalania wynagrodzenia, pozyskania feedbacku czy zbierania informacji o stanie prawa i orzecznictwie.
Odpowiedzią na część zidentyfikowanych problemów związanych z danym zadaniem mogą być rozwiązania informatyczne. Przykładem może być brak narzędzia umożliwiającego szybką ocenę przez klienta zakończonej współpracy z kancelarią. .

Wyniki badania pokazały, że nowe technologie odgrywają istotną rolę w branży prawniczej. Inwestycja w technologie była najczęściej wskazywana przez respondentów jako kluczowy priorytet polskich kancelarii i działów prawnych firm/organizacji. Na priorytetowość tego działania wskazała połowa badanych prawników.

Jako równie ważne działania z perspektywy badanych (wskazało na nie nieco mniej niż połowa) trzeba wskazać wzmocnienie marki kancelarii/firmy i zwiększenie prawniczego doświadczenia zespołu.
Relatywnie często – 40% – jako kluczowe priorytety wybierano budowanie pozycji na arenie krajowej oraz podniesienie pozaprawniczych umiejętności zespołu, np. w zakresie sprzedaży. Mniej kluczowe dla badanych okazały się: redukcja kosztów (29,3%), zatrzymanie pracowników (22,1%), budowanie pozycji na arenie międzynarodowej (22,1%) oraz rekrutacja nowych pracowników (17,1%).

Badani prawnicy dostrzegają szereg korzyści związanych z wdrożeniem rozwiązań informatycznych.
Najczęściej wskazywano na zwiększenie wydajności pracy (67,1%), zautomatyzowanie rutynowych czynności i zaoszczędzenie czasu (64,3%), wdrożenie lepszych sposobów wyszukiwania informacji (60,0%) oraz wdrożenie pracy zdalnej (57,9%).

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *